Fogalmak és élettörténetek az identitás vizsgálatához Cserépfaluban zsidók nélkül?

A kutatás kezdetekor ömlöttek be a különböző információk, melyeket kritika és változtatás nélkül öntöttem be a blogba. Ó amatőrség 🙂

Pedig a forráskritika az egyik legalapvetőbb alapvetés, ha kutatsz.

Az egyik ilyen volt Huseby-Darvas Éva Veronika angol nyelvű anyagának közlése. Éva szociálantropológus, 1956 novemberének legvégén, 16 évesen ment el Magyarországról. Azóta kis megszakításokkal, pl 1 év Cserépfalun, az USÁ-ban él.

A nyolcvanas években egy évig a cserépiek között éldegélve kutatott. Soksok interjút készített cserépiekkel. Írtam neki több levelet neten található címekre, majd pár hónapja végre megtaláltuk egymást. A publikált anyagában több olyan információ is volt, amiről a mi adatközlőink mást mondtak. Az egyik interjúalany azt mondta Évának, hogy nem jött vissza senki. Pedig de. Az anyakönyvből pedig azt is tudjuk, hogy Schwarcz Évike nem három, hanem hétéves volt. Úgy pontos, hogy korrigáltuk a forrást.

Kivágtam az említett részt a publikációból:

Jewish Folklore and Ethnology Review, 12-15. kötet. Éva V. Huseby-Darvas, University of Micihigan

Négy éve is megírtam ezt a részletet majd a korrigálást is.

  • Évike majdnem hétéves volt 1944-ben
  • Groszmann Miklós és Gyuri visszajött 1945-ben
  • Lovaskocsival mentek, nem teherautóval

Tehát megtaláltuk egymást Évával, elkezdtünk vadul levelezni, sőt talán találkozni is fogunk hamarosan.

Éva akkori kutatásából a Fogalmak és élettörténetek az identitás vizsgálatához Cserépfaluban című doktori disszertáció lett. Irtó izgalmas lehetett egy évet Cserépfaluban tölteni és figyelni. Majd mindezt megírni. Már holnap indulnék, ha megtehetném. Persze naponta blogolnék, élő videóznék, Instagramoznék a csodálatos Cserépfaluból.

Amikor kezdtem a kutatásom, nem értettem, hogy az ott töltött több mint húsz rajongási évemben, hogy a francba nem beszélt senki a zsidókról.

Ebben nincs semmi furcsa. Éva Cserépfaluban töltött egy éves kutatási idejében mindössze egyetlen egyszer fordult elő spontán, hogy a zsidókról kezdett el beszélni valaki. Pedig az még a nyolcvanas években volt, amikor még sokkal többen emlékezhettek.

Ez is megerősíti azt a koncepcióm, hogy Cserépfaluban ezt az időszakot szeretnék nagyon súlyosan elfelejteni, pedig ki kellene beszélni rendesen inkább.

Volt még Évához pár kérdésem. Sok minden kimaradt a megszerzett infókból a publikálthoz képest, Éva fotózott is, és talán még a hangszalagok is megvannak.

Találtam egy interjút is az Új Tükörben, ebből tudok egy fotót mutatni Éváról, 1983-ból.

Huseby Éva Veronika. Kékesdy Károly felvétele 1983 Új Tükör 10-12 117. oldal.

Kiválogattam pár érdekesebb részletet az anyagból, azoknak, akik nem akarnak IDE kattintani, hogy elolvassák az 1983-as cikket.

Interjúkat csinálok — voltaképpen élet­rajzokat veszek fel. össze­ hasonlítom Cserépfalut idő­ben és térben önmagával és más településekkel, a mosanit például az ötven évvel korábbival. Gazdaságtörténetét a XIII. századtól gyűj­töm; bújom a levéltárakat, a könyvtárakat és kutatok a parókiákon is.
Ki miért akar százhúszezer forintért kriptát építeni? Eddig legalább huszon­öt embertől kaptam azt, hogy az övé volt az első emeletes ház a faluban.
Státusszimbólumok kel­lenek. Érdekel például, hogy miért kell egy háromtagú családnak kétszintes ház.
Vajon miért?

A tervek szerint május elsején találkozunk, igyekszem még több mindent megtudni, mert nem élhetünk tudatlanságban.

  A 18. SZÁZAD VÉGÉN LÉTREJÖTT, ÉS NYOLCVAN ÉVVEL EZELŐTT MÉG MINTEGY EZERFŐS MEZŐKÖVESD-KÖRNYÉKBÉLI IZRAELITA HITKÖZSÉG EGYKOR FONTOS RÉSZE VOLT A KÖRNYÉK GAZDASÁGI, TÁRSADALMI ÉS KULTURÁLIS ÉLETÉNEK. MÁRA AZONBAN MEGSZŰNT. Balázs István és Tóth Péter kutatása

KÖSZÖNJÜK SZÉPEN TÁMOGATÁSOD!
AZ ÉLET IGAZSÁGA ALAPÍTVÁNY
Magnet Bank: 16200106-11703013
SWIFT CODE: HBWEHUHB
Thank you for your donation!
IBAN: HU65 1620 0106 1170 3013 0000 0000
Támogatást PAYPALON is fogadunk.

A kutatás kommentálható a Facebookon, leveled várjuk az toth.peterKUKACliligro.hu címen.